SDG 02 EINDE AAN HONGER, ZORGEN VOOR VOEDSELZEKERHEID EN DUURZAME LANDBOUW
Schooltuinieren is onderdeel van een lokale voedselstrategie die invulling krijgt in samenwerking met lokale scholen, vrijwilligers en de agrarische sector. Het bevordert gezonde eetgewoonten en vergroot het aanbod van en de voorkeur voor vers, gezond, duurzaam en lokaal geproduceerd voedsel.
Schooltuinieren is aandacht voor goede voeding en gaat verspilling tegen doordat kinderen zich bewust zijn van de waarde van groenten.
Schooltuinen zijn een vorm van buurtmoestuinen, waar vrijwilligers en scholieren samenkomen en samenwerken. (Target 2.1 en 2.2)
Hoe dragen schooltuinen bij?
In de schooltuin leren kinderen verse groenten waarderen. Doordat kinderen een seizoen lang zelf groenten kweken, ontstaat binding met hun tuintje en hun groenten. Dat leidt ertoe dat kinderen meer groenten gaan eten en zich bewust worden van het belang van verse groenten voor hun eigen gezondheid en die van anderen.
Kinderen leren uit eerste hand hoe leuk, natuurinclusief en boeiend tuinieren is. In de schooltuinen zijn vrijwilligers onmisbaar. Dat zijn vaak lokale volkstuiniers, grootouders, ouders of buurtbewoners, die op deze manier natuurinclusief telen van dichtbij meemaken en bespreken met de kinderen.