De grote pieperles

Deze praktijkles is verschenen in het decembernummer 2024 van JSW

17 december 2024

Bij onderzoekend leren stimuleren we een nieuwsgierige en onderzoekende houding bij leerlingen op de basisschool. In deze praktijkles passen we de methodiek van onderzoekend leren toe in een mix van verschillende soorten onderzoek: beschrijvend onderzoek, definiërend onderzoek, veldonderzoek. We eindigen met een toegankelijke serie moestuinlessen.

De praktijkwijzer ‘De grote pieperles’ is een praktische pieperles voor kinderen op de basisschool. Leerkrachten kunnen direct aan de slag met schooltuinieren, ook als er (nog) geen schooltuin aanwezig is. Piepers kun je namelijk al kweken in een zak met potgrond!

Deze pieperles bestaat uit verschillende oefeningen en vindt zowel in de klas als buiten plaats. Kinderen leren onderzoek doen door te voelen, door te onderzoeken welke kennis ze samen al hebben en door te ervaren hoe een aardappel groeit en wekelijks te observeren en noteren wat er verandert. We starten met nieuwsgierigheid en eindigen met een mooie, verrassende ervaring en een zak vol aardappelen. Tijdens deze praktijklessen zijn kinderen bezig met aardappelen in de praktijk en passen ze in de praktijk hun taalvaardigheid toe en verbeteren die.

De grote pieperles is een les die is gebaseerd op de principes van onderzoekend leren.

Natuurlijk is het hoogtepunt het moment dat ze ontdekken hoeveel nieuwe aardappelen er zijn gegroeid! Doe jij ook mee met de les? Download de hele grote pieperles óf bekijk de les en download de kopieerbladen op de website van JSW.

Deze praktijklessen zijn gemaakt door Annerie Rutenfrans en Lianne van der Kruk namens de Alliantie Schooltuinen.