“De les over wortel laten hergroeien was dé grote favoriet”
In een poging om het wereldrecord Schooltuinieren te breken deden alle leerlingen van de Sint Andreasschool in Hattem mee tijdens de Week van de Schooltuin. Ze kregen verschillende wortellessen en maakten een wortelsmoothie. Leerkracht Margriet Goos: “Vooral de les waarbij kinderen wortel konden laten hergroeien kon op veel enthousiasme rekenen.”
De school deelde volop foto’s van de wortellessen op hun Instagram-account en won daarmee de prijs voor de leukste foto’s. Ze ontvingen van ons een exemplaar van het Handboek Schooltuinieren. “Iets waar de school zeker wat aan gaat hebben”, vertelt leerkracht Margriet Goos.
Eerste keer Week van de Schooltuin
Margriet is leerkracht van de combinatiegroepen 1&2 en 5&6. Haar school deed dit jaar voor het eerst mee aan de Week van de Schooltuin, want ze hebben pas sinds vorig jaar een schooltuin. Margriet: “Groep 1 tot en met 4 volgde onder andere de les over het laten hergroeien van een wortel in een laagje water. Kinderen zijn natuurlijk ongeduldig, dus ze vonden het reuze interessant dat het loof van de wortel een dag later al uitliep. Groep 5 tot en met 8 ging aan de slag met het maken van een wortelsmoothie die ze aan alle leerlingen van de school uitdeelden.”
Thema moestuin
De afgelopen maanden werden de leerlingen al ondergedompeld in het schooltuinieren. Elke twee maanden besteedt de school extra aandacht aan een bepaald thema. Nu was dat de moestuin. “Dat sloot dus perfect aan op de Week van de Schooltuin”, vertelt Margriet. Weten waar je eten vandaan komt, respect voor de natuur hebben en leren over het nut van beestjes is zo waardevol voor kinderen. Gelukkig delen de andere leerkrachten deze visie ook.
Elke groep een eigen moestuinbak
De schooltuin van de Sint Andreasschool ligt op een voormalig braakliggende stuk grond achter de school. Enthousiaste buurtbewoners hebben het vorig jaar getransformeerd tot een moestuin, waar ze de kinderen van alles leren over het kweken van voedsel. Wat zijn er voor planten in de moestuin? Wat is gezond eten? Ook leren ze nieuwe groenten en fruit kennen.
Margriet gaat verder: “Elke groep heeft een eigen moestuinbak. De kinderen hebben nog geen vaste lessen, maar worden wel zo veel mogelijk bij de moestuin betrokken, zodat ze er vertrouwd mee raken. We krijgen regelmatig verzoek van de buurtbewoners of de kinderen willen helpen met zaaien of water geven. We oogsten nu ook al sla, radijs, aardbeien en kamille uit de tuin en maken er dan bijvoorbeeld een salade van. Die eten we met mooi weer op in de leskuil met bankjes.”
Op naar een groen schoolplein
De school wil het schooltuinieren uiteindelijk gaan opnemen in het curriculum en heeft plannen om het schoolplein zelf ook te vergroenen. De leerlingenraad organiseert binnenkort een plantenmarkt waarbij leerlingen zelf planten mee kunnen nemen. “Ik ben heel blij met deze mooie ontwikkelingen op onze school”, eindigt Margriet.