schooltuin zoeterwoude

Overal in Nederland groeit het schooltuinieren – dankzij mensen die met hart en handen werken aan een groener, gezonder en leerzamer buitenlokaal. De regionale schooltuin-aanjagers vormen het kloppend hart van dit netwerk. Zij verbinden scholen, gemeenten en lokale partners, delen kennis en inspiratie, en zorgen ervoor dat steeds meer kinderen kunnen ontdekken hoe leuk, leerzaam en waardevol schooltuinieren is.

Onze Schooltuin-aanjagers 2025–2026 stellen zich graag aan je voor. Elk met een eigen achtergrond, maar met één gedeelde missie: Ieder kind een schooltuin!

Naam: Manja van den Bos

Regio: Zuid-Holland

Manja’s visie: Een schooltuinervaring draagt niet alleen bij aan het begrip voor de natuur en het bewustzijn van de voedselketen, maar is ook verbonden met de onderwijsleerdoelen. Het draagt bij aan de sociaal-emotionele ontwikkeling, zoals samenwerken, zelfvertrouwen en het oplossend vermogen. Investeren in schooltuinen is investeren in een gezonde toekomst.

manja@mb-projecten.nl

Naam: Monique Pas

Regio: Drenthe, Groningen en Friesland

Monique is projectleider bij IVN. Mensen verbinden met natuur en met elkaar staat centraal, zowel in haar werk als privé. Haar droom is: in elke wijk of dorp een schooltuin, tevens sociale ontmoetingsplek!

Ze gunt ieder kind een schooltuin waar zij, samen met jong en oud, actief bezig zijn met zaaien, verwonderen, proeven, oogsten, koken en nog veel meer levenslessen. Zo werken zij niet alleen aan hun eigen ontwikkeling en gezondheid, maar ook aan die van de leefomgeving.

m.c.pas@ivn.nl

Naam: Debby Boers

Regio: Zeeland

Debby is schooltuin-aanjager en zet zich ervoor in dat ieder kind in Zeeland de kans krijgt om te ontdekken waar voedsel vandaan komt — met de handen in de aarde! Vanuit Jong Leren Eten Zeeland werkt zij samen met gemeenten, scholen en moestuincoaches om schooltuinen te starten, uit te breiden en duurzaam te verankeren in beleid en onderwijs.

Ze ondersteunt gemeenten bij het opnemen van schooltuinen in hun plannen voor gezondheid, duurzaamheid en onderwijs. Scholen helpt zij met inspiratie en advies, en bij het vinden van de juiste partners om hun schooltuin tot leven te brengen. Voor moestuincoaches is zij een sparringpartner, met aandacht voor uitwisseling, professionalisering en zichtbaarheid van hun waardevolle werk.

Zo bouwen we stap voor stap aan een groene leeromgeving voor elk Zeeuws kind — een plek waar leren, beleven en groeien samenkomen. Wil je weten wat een schooltuin kan betekenen voor een school of gemeente? Neem gerust contact met haar op.

d.boers@ivn.nl

Naam: Marieke Dekker

Regio: Noord Brabant

Marieke is projectleider en expert eetbaar groen bij IVN Natuureducatie. IVN verbindt mens en natuur met elkaar, en de schooltuin is de ultieme plek om die verbinding al op jonge leeftijd te ervaren. Zelf is ze zeer gepassioneerd over moestuinieren en ze brengt dit enthousiasme over op zowel volwassenen als kinderen. Wat haar betreft verdient de schooltuin een vaste plek in het curriculum van elke school. In Noord-Brabant zet ze zich op zoveel mogelijk manieren in om dat te stimuleren.

m.dekker@ivn.nl

Naam: Daniek Bosch

Regio: Zuid-Limburg

Daniek is projectleider Primair Onderwijs voor IVN Brabant en Limburg en houdt zich vooral bezig met groene schoolpleinen en zaken als de buitenlessen. Ze heeft in die rol veel contact met scholen. Voor haar is het schooltuin-aanjagerschap een mooie en logische neventaak. Daniek: “Mijn werk voor IVN is vooral bottom-up gericht: hoe kunnen we scholen helpen meer natuur- en buitenonderwijs te geven? In deze nieuwe rol ben ik op zoek naar wat gemeenten nodig hebben om het schooltuinieren een impuls te geven en vooral ook standaard in hun beleid op te nemen. Dat is best een zoektocht en dat netwerk van gemeenten ben ik nog aan het opbouwen.”

d.bosch@ivn.nl

Naam: Manon van Balen

Regio: Flevoland

Manon is projectleider bij IVN Flevoland. In Flevoland, als landbouwprovincie, speelt voedseleducatie een belangrijke rol. Schooltuinen zijn daarbij van grote waarde: ze laten kinderen van dichtbij ervaren waar hun eten vandaan komt, helpen hen verschillende smaken te leren kennen, stimuleren beweging in de buitenlucht en brengen hen in contact met de natuur om hen heen.

m.van.balen@ivn.nl

Naam: Hannelore Börger

Regio: Overijssel

Hannelore is programmamanager Educatie en Participatie bij Natuur en Milieu Overijssel. Als schooltuinaanjager zet zij zich in om schooltuinieren structureel op de kaart te zetten in de provincie. Zonder steun van gemeenten en experts zijn scholen afhankelijk van een of meerdere enthousiastelingen binnen de school. Dat maakt het kwetsbaar, want als zij vertrekken, stopt het schooltuinieren. Terwijl elk kind een natuurlijke en betekenisvolle leeromgeving zoals een moestuin verdient.

h.borger@natuurenmilieuoverijssel.nl

Naam: Wieke Bonthuis

Regio: Gelderland

Wieke ziet schooltuinieren als een unieke vorm van educatie waarin een heel andere kant van leren aan bod komt. In de tuin genieten kinderen van het buiten zijn, ontspannen ze door met hun handen in de aarde te wroeten, en ervaren ze verbazing en verwondering bij alles wat er groeit en leeft. Het is volop beleving, iets om naar uit te kijken. Spelenderwijs leren kinderen over de herkomst van hun voedsel. Het genieten van zelfgekweekte groentes en kruiden is de kroon op hun werk. En wat smaakt dat worteltje dan lekker!

wieke@bonthuisadvies.nl

Naam: Lisa Verbruggen

Regio: Noord-Holland en Utrecht

Lisa is projectleider bij IVN Natuureducatie en heeft een passie voor voeding, gezondheid, duurzaamheid en educatie. Zij houdt zich met name bezig met netwerkversterking. Vanuit haar rol als makelaar Jong Leren Eten in de provincie Utrecht en Noord-Holland zet zij zich samen met lokale partners in voor structurele voedseleducatie in het onderwijs en bij de kinderopvang. Moestuinieren is volgens haar een waardevolle manier voor scholen om invulling te geven aan voedseleducatie. In de schooltuin kunnen kinderen zich op veel vlakken ontwikkelen. Ze leren niet alleen hoe voedsel groeit en hoe je het kunt verwerken, maar het is vooral een plek waar ze kunnen beleven en zich verwonderen door zelf te doen. De schooltuin kan bijdragen aan een voedselvaardige jeugd die bewuste keuzes maakt voor zichzelf en voor de aarde. Zo ontstaat een gezonde en duurzame toekomst.

l.verbruggen@ivn.nl