Schoolmoestuin in de winter: knutselen en plannen maken

Op de Dorpsschool in het Gelderse Vorden zitten ze in de winter niet stil. In november en december worden er alvast plannen gemaakt voor het volgende seizoen en in februari gaan de kinderen aan de slag met het voorbereiden van de moestuin.

Chantal Wibier-Albers is ouder en moestuincoach op de Dorpsschool. Samen met een groep enthousiaste ouders, tantes en oma’s is ze de drijvende kracht achter de schooltuin. Ze vertelt: “Wij pakken het schooltuinieren net wat anders aan dan de meeste scholen. Hier tuinieren we namelijk met de hele school, in plaats van alleen met de hogere klassen. We hebben 5 klassen en elke week zijn er per klas een paar kinderen die de moestuin ingaan. Zo zorgen we ervoor dat elk kind tijdens de schoolcarrière een paar keer heeft getuinierd. De meeste kinderen zijn super enthousiast.”

Hek van wilgentenen

Aan het einde van het seizoen komen er steeds meer lege bedden in de schooltuin. Chantal: “En dan is de vraag: hoe houd je de kinderen bij de les? Vorig jaar deden we dat door het maken van een hek van wilgentenen, om de schooltuin te scheiden van de rest van het schoolplein. Er belandde namelijk regelmatig speelgoed tussen de sla. Omdat we een uurtje schooltuinieren, zijn we daar zo drie tot vier lessen zoet mee. Dit jaar zijn de kinderen in februari druk bezig met het hek weer fatsoeneren, wilgentenen zijn tenslotte een levend product.

De bodem voorbereiden en verbeteren

Een klus die in februari ook op het programma staat is het toevoegen van twee extra stukken grond en het verbeteren van de bodem van de bestaande moestuin. De school wil meer vaste planten in de schooltuin, zoals bijvoorbeeld bessenstruiken. Die kun je ook al vroeg in het jaar uitplanten. Voor de frambozen, die er ook instaan, kunnen de kinderen nu al klimrekken maken.
Chantal: “Na 3 jaar schooltuinieren merken we bovendien dat de bodem uitgeput begint te raken. Een van de moeders heeft paarden en zij brengt paardenmest mee die de kinderen dan na het wieden van onkruid over de moestuin verspreiden. Ook leggen we de staptegels weer net wat anders neer. Er is dus echt genoeg te doen hier in de winter!”

Maken van een teeltplan en werkplanning

Zelf is Chantal in het najaar en de winter bezig met het maken van een teeltplan voor het aankomend seizoen. “We proberen zoveel mogelijk vroege groenten erin te zetten die je voor de zomervakantie al kunt oogsten. Maar wij gaan na de zomervakantie ook nog door tot aan de herfstvakantie. En dan wil je natuurlijk ook nog wat uit de tuin kunnen halen met de kinderen, zoals sperziebonen. Om alle moestuinlessen in goede banen te leiden, maak ik ook een werkplanning waarin staat wat we elke week gaan doen.”

Voorzaaien

In het vroege voorjaar starten de kinderen binnen in de klas met het voorzaaien van de eerste groenten, zoals paprika en tomaat, want een kas is er niet en buiten is het dan nog te koud voor deze groenten. Chantal gaat verder: “Aankomend jaar willen we het schooltuinieren ook meer verbinden met de lessen. Drie keer per jaar vertellen we dan tijdens de les over wat we in de moestuin aan het doen zijn. En we willen heel graag gaan koken met de oogst in plaats van dat we de groenten alleen maar aan de kinderen meegeven voor thuis.”

Elk kind een schooltuin

Ik denk dat het goed is dat wij van februari tot in oktober met schooltuinieren bezig zijn. Hoe langer die periode duurt, hoe meer je het kunt inbedden in het lesprogramma. Dan komt het echt in het dna van de school te zitten. De gemeente Bronckhorst wil meer scholen aan het tuinieren krijgen. En dat is ook wat ik graag wil. Mijn missie is: ‘Elk kind een schooltuin’. Dat zou echt fantastisch zijn.”