Draagvlak
Maar hoe houd je het draagvlak als je al zo vroeg start met overleggen en pas in maart kunt zaaien? Volgens Marijke kan dat op allerlei manieren. “Denk aan het maken van een moestuinplan, een zaai- en oogstkalender, het bestellen van zaden en het aanplanten van fruitstruiken. Idealen activiteiten voor de winter. Je kunt ook bloembollen in de grond stoppen, waardoor de kinderen in februari al bloemen boven de grond zien komen. Wat ook leerzaam is voor kinderen: naar het bodemleven kijken, hoe ziet dat eruit in rust? Op al deze manier kun je het enthousiasme voor de schooltuin vasthouden tot in het voorjaar.
Klein beginnen kan ook
Marijke benadrukt dat je als school echt niet meteen heel groots van start hoeft te gaan. “Soms werkt het juist goed om klein te beginnen, bijvoorbeeld met 1 bak. Als je dan ziet dat die bak mooi vol staat en het schooltuinieren begint te leven bij de leerkrachten en kinderen kun je uitbreiden. Als je heel veel grond hebt, maar nog niet genoeg enthousiastelingen om het te onderhouden, ga dan voor de vaste planten en struiken die minder onderhoud vergen.
Gebruik de energie die je zelf voelt niet meteen om onderhoudsintensieve of meer gewassen te kweken, maar om draagvlak te creëren bij collega’s met minder groene vingers. Het is echt belangrijk om meerdere mensen te laten aanhaken. Want als jij als enige enthousiasteling drie weken op vakantie bent, moet het schooltuinieren wel doorgaan. Mijn doel is om overbodig te worden. Ik wil dat de school de schooltuin gaat dragen.”
Je vindt Marijke op haar site OogstOntwerp.nl en op Instagram onder de naam @oogstontwerp
Foto’s: Monique van der Hoeven en Marijke Starke.