Vragen en antwoorden tijdens de Masterclass
Vraag: Is er een onderzoek dat ons de effecten van schooltuinieren laat zien?
Antwoord: Ja, er zijn heel veel onderzoeken in binnen- en buitenland. In 2018 heeft Annerie Rutenfrans onderzoek gedaan: School gardening increases knowledge of primary schoolchildren on edible plants and preference for vegetables. Daarnaast wordt er op dit moment onderzoek gedaan door Iris de Leeuw bij de WUR. Je kunt haar onderzoek volgen op haar website: onderzoeksproject I’ve Grown.
Vraag: Wij hebben behoefte aan lespakket voor groep 1 t/m 8 zodat wij kunnen voldoen aan de kerndoelen. Daarnaast zijn we op zoek naar een fijn schema (uren in de tuin, voorzaaien, wieden, oogsten enz).
Antwoord: In de presentatie (zie de downloadlinks onderaan het artikel) kun je de schema’s terugzien die zijn gepresenteerd. Verder staat op onze pagina over lesmaterialen bijvoorbeeld de lesmethode van onderzoekend tuinieren die lessen bevat voor alle schoolgroepen.
Vraag: Ik ben voor ons NDE-centrum op zoek naar een leerlijn in het seizoen
Antwoord: Neem eens contact op met de NDE centra in Rotterdam (Natuurstad), Groningen (Groene Leerlijn van NDE Groningen), of Amsterdam (Team Schooltuinen en Natuureducatie). Zij hebben allemaal prachtige leerlijnen en lesmaterialen ontwikkeld, die misschien ook bij jullie NDE centrum kunnen worden benut.
Vraag: Wij zijn op zoek naar fondsen of andere instanties waar we budget kunnen aanvragen
Antwoord: Op onze website hebben we alle fondsen en mogelijkheden voor schooltuinsubsidie of budget per provincie verzameld. (laat het ons weten als er iets ontbreekt of niet klopt svp).
Vraag: Waarom wordt er in de winter niet buiten lesgegeven?
Antwoord: Natuurlijk kan het wel. Maar het is de ervaring dat dat op weinig plekken gebeurt. Ook moestuiniers zijn meestal gericht op het tuinseizoen van maart – september / oktober. Maar het kan natuurlijk wel. Er zijn heerlijke wintergroenten zoals boerenkool, spruiten, etc. die ook geschikt zijn vooor de schooltuin.
Vraag: Wat te doen als de school een tuin heeft maar er geen draagvlak is binnen het team?
Antwoord: Draagvlak binnen het team is heel belangrijk. Als eenpitter wordt het lastig om een schooltuin succesvol te gebruiken. Om draagvlak te krijgen hebben we de volgende tips:
- Zorg ervoor dat het niet veel extra werk voor de leerkracht is, door klein te starten en waar mogelijk een moestuincoach of NDE centrum te betrekken.
- Maak eventueel gebruik van een kant-en-klare lesmethode, zoals onderzoekend tuinieren.
- Laat zien dat ook basisvakken kunnen profiteren van het schooltuinieren, door reken en taallessen in de praktijk te geven.
- Inspireer leerkrachten met mooie voorbeelden uit de buurt. Ga eens kijken bij een andere schooltuin!
- Denk ook aan de invulling van het burgerschapsonderwijs. Misschien een mooie extra prikkel om het team wat nog niet zo enthousiast is te prikkelen.
Vraag: Koken jullie samen met de oogst?
Antwoord: Jazeker! Soms koken de kinderen mee, soms wordt er door begeleiders gekookt en genieten alle kinderen van een gezellig oogstfeest. Dat gebeurt per schooltuin op een andere manier, maar dit is een heel belangrijk onderdeel. Lekker genieten na al het werk.
Vraag: is er ervaring met verrijkte schooldag, moestuinieren? subsidie?
Antwoord uit de groep: Daar kunnen NPO (Nationaal Programma Onderwijs) gelden voor worden ingezet.
Vraag: Wat doen de kinderen allemaal in de tuin
Antwoord: Kinderen zaaien, wieden, oogsten, geven water, bereiden er lekkere gerechtjes mee en bij de Akker maken ze zelfs het teeltplan met behulp van de MoestuinMaat.