Masterclass Starten met Schooltuinieren

26 maart 2025

Op 26 maart vond de tweede Online Masterclass Starten met Schooltuinieren plaats. 

Met ongeveer 60 deelnemers bespraken we wat erbij komt kijken wanneer een school of gemeente wil starten met schooltuinieren. Aan de hand van de Schooltuin beslisboom bespraken we de doelen die een school nastreeft met de schooltuin, de locatie waar de schooltuin komt, wat er nodig is, wie er in de schooltuin gaat werken, hoe vaak, enzovoort. Schooltuinexpert Annerie Rutenfrans deelde haar ervaring en leerkracht en praktijkdeskundige Sandra Jaspers, van Basisschool De Akker in Nijmegen vertelde hoe bij haar op school het schooltuinieren is georganiseerd en ingebed in het curriculum.

Onderaan dit artikel zijn de gebruikte presentatie en andere informatiematerialen terug te vinden.

Leerkrachten, moestuincoaches en ouders

De groep deelnemers bestond voor het grootste deel uit leerkrachten en moestuincoaches en andere schooltuinondersteuners, onder wie ook een aantal ouders en andere vrijwilligers.

Veel van de deelnemers zijn op zoek naar inspiratie en informatie. Starters die graag aan de slag willen in de schooltuin en doorstarters die recent zijn gestart en graag willen bijleren. Daarnaast was er een aantal mensen die met een flinke dosis ervaring hun eigen tips graag delen met anderen.

In welke fase zit je schooltuin?

De schooltuinen die zij vertegenwoordigen zijn veelal in ontwikkeling. Er wordt volop opgestart of de bestaande schooltuinen worden doorontwikkeld. Vrijwel alle actieve schooltuinen zijn daarbij open om ook anderen te helpen waar mogelijk.

Wortel is de favoriete schooltuingroente

Gevraagd naar de favoriete schooltuingroente van de deelnemers, wordt de wortel het vaakst genoemd (18%), gevolgd door snijbiet (10%) en aardbeien (10%) – “mag fruit ook?”.

Wat hebben deelnemers aan de Masterclass nodig?

Wanneer gevraagd wat mensen nodig hebben (behalve geld) om succesvol te kunnen starten of doorgroeien lopen de antwoorden uiteen: Heel veel info, klinkt het luid. Zorgen we voor!

Vrijwilligers! wordt meermaals genoemd, net als PR voor de schooltuin, om zo te kunnen laten zien hoe betrokkenheid van ouders nodig én leuk is. Het meenemen van ouders in de plannen is een aandachtspunt voor veel scholen. Wedden dat goede PR ook weer bijdraagt aan het werven van vrijwilligers?

Anderen zijn op zoek naar een jaarrond lesprogramma voor groep 1-8, werkbladen en informatie over hoe je zelf een les in elkaar zet. (Tip – ga te raden bij je lokale NDE centrum of klop eens aan bij de Amsterdamse, Rotterdamse, Groningse schooltuinen of een ander ervaren schooltuin(complex) bij jou in de buurt. Op onze pagina met lesmaterialen vind je ook van alles. Leren hoe je een goede moestuinles maakt? Kijk eens naar Hoofstuk 6 van het Handboek Schooltuinen.

Een moestuinplan is een behoefte van een ander. Voor die persoon een tip om eens te kijken naar de MoestuinMaat – daarmee maak je heel gemakkelijk zelf je teeltplan.

 

Wie initieert en trekt het schooltuinieren?

‘Het initiatief voor een nieuwe schooltuin kan bij iedereen vandaan komen, een leerkracht, een schooldirecteur, de gemeente of een ouder’, vertelde Annerie Rutenfrans, ‘het is belangrijk dat er een trekker is die het team van de school kan meekrijgen en die een team bij elkaar weet te brengen om de schooltuin te realiseren en behouden’. Hoe groot zo’n team is verschilt van school tot school.

Het grote netwerk van moestuincoaches in Nederland en veel NDE centra zijn vaak actief als trekker en / óf als moestuinexpert. Het is inmiddels bekend dat bij de meeste succesvolle schooltuinen de leerkrachten worden ontzorgd. Leerkrachten blijven altijd pedagogisch verantwoordelijk, maar missen vaak de kennis en / of tijd die nodig is om een goede schooltuin aan te leggen en daar lessen voor te maken die passen bij tuin en seizoen.

Zoek een moestuincoach bij jou in de buurt op de regiopagina’s van Jong Leren Eten
Ontdek de Nederlandse NDE centra – niet allemaal ondersteunen ze schooltuinieren. Neem contact op voor informatie.

Basisschool de Akker

Leerkracht Sandra Jaspers deelde haar praktijkervaring met schooltuinieren op Basisschool de Akker in Nijmegen. Leerlingen van groep 5 en 6 tuinieren in het Hof van Heden, een buurttuin bij de nabijgelegen Lourdeskerk. Daarnaast wordt er in de patio getuinierd. Deze tuin is een gedeelde verantwoordelijkheid van het hele schoolteam. Leerlingen van groep 7 ontwerpen met behulp van de moestuinmaat deze moestuin en maken het teeltplan ervoor. Op deze manier wordt het gekoppeld aan de rekenles (op schaal rekenen). Samen met de schooltuinexpert worden de plannen van leerlingen vervolgens omgezet in de patiomoestuin. Bij De Akker is Sandra de ‘kartrekker’, die steeds haar collega’s betrekt.

Laat de kleuters wieden

“Kinderen vinden zaaien leuk en oogsten ook. Maar wieden, daar hebben de kinderen van groep 5/6 niet altijd zin in,” vertelde Sandra. Maar wat blijkt nu bij de tuin op de binnenpatio? De kleuters vinden het wieden heerlijk. Lekker peuteren met hun kleine vingertjes en ondertussen verwonderen ze zich over elke worm of pissebed die langs komt. Op deze manier vormt het hele school dus een team en hebben ook de kleuters een belangrijke bijdrage, terwijl ze werken aan hun kleine motoriek.

Vragen en antwoorden tijdens de Masterclass

Vraag: Heb je tips voor moestuinieren in bakken op het schoolplein? 

Antwoord: Ook in moestuinbakken kun je heel goed schooltuinieren. Ze drogen wel iets sneller uit, waardoor je vaker water moet geven. En je hebt natuurlijk vaak iets minder ruimte per kind. Maar het is een geweldige oplossing om met weinig ruimte toch veel resultaat te behalen. In het Handboek Schooltuinen wordt in H3 / paragraaf 3.3 ingegaan op de aanleg van een schooltuin in moestuinbakken.

Vraag: Heb je tips voor een natuur ontdekhoek in de schooltuin? 

Antwoord: Eigenlijk is de hele schooltuin een natuur ontdekhoek. Bij het schooltuinieren ontdekken kinderen kleine beestjes, de samenhang van de natuurlijke elementen en hoe alles groeit. Leg eens een beetje compost onder de microscoop en ontdek wat er leeft. Laat in een hoekje wat bladeren liggen en maak ruimte voor een insectenhotel. Wil je meer inspiratie? Ga dan eens langs bij een schooltuin in de buurt. Bijna elke schooltuin verwelkomt bezoekers met open armen. Benieuwd waar in de buurt schooltuinen zijn? Kijk eens op de kaart op onze website.

Vraag: Hoeveel kost jullie schooltuin per jaar? 

Antwoord: Sandra rekende snel en uit het hoofd voor wat de kosten zijn. Een zeer actieve vrijwilliger ontvangt de maximale jaarlijkse vergoeding voor vrijwilligers. De grond van Bio Kultura kost hen ongeveer 100 euro per jaar. Er is een wijnvat aangeschaft voor 165 euro op marktplaats en de compostbakken kosten 80 euro per stuk. Voor zaai en plantgoed is de school rond de 100 euro per jaar kwijt. Dit was een korte opsomming, die ongetwijfeld incompleet is. Voor een overzicht van alle kosten voor het opstarten van de schooltuin en later de jaarlijkse kosten vind je in het Handboek Schooltuinen in Hoofdstuk 2, paragraaf 2.4.

Vraag: Waar kun je subsidie aanvragen voor de schooltuin? 

Antwoord: Op onze website hebben we alle fondsen en mogelijkheden voor schooltuinsubsidie of budget per provincie verzameld. (laat het ons weten als er iets ontbreekt of niet klopt svp).

Onderstaande vragen werden gesteld in een eerdere online Masterclass:

Vraag: Is er een onderzoek dat ons de effecten van schooltuinieren laat zien?

Antwoord: Ja, er zijn heel veel onderzoeken in binnen- en buitenland. In 2018 heeft Annerie Rutenfrans onderzoek gedaan: School gardening increases knowledge of primary schoolchildren on edible plants and preference for vegetables. Daarnaast wordt er op dit moment onderzoek gedaan door Iris de Leeuw bij de WUR. Je kunt haar onderzoek volgen op haar website: onderzoeksproject I’ve Grown.

Vraag: Wij hebben behoefte aan lespakket voor groep 1 t/m 8 zodat wij kunnen voldoen aan de kerndoelen. Daarnaast zijn we op zoek naar een fijn schema (uren in de tuin, voorzaaien, wieden, oogsten enz).

Antwoord: In de presentatie (zie de downloadlinks onderaan het artikel) kun je de schema’s terugzien die zijn gepresenteerd. Verder staat op onze pagina over lesmaterialen bijvoorbeeld de lesmethode van onderzoekend tuinieren die lessen bevat voor alle schoolgroepen.

Vraag: Ik ben voor ons NDE-centrum op zoek naar een leerlijn in het seizoen

Antwoord: Neem eens contact op met de NDE centra in Rotterdam (Natuurstad), Groningen (Groene Leerlijn van NDE Groningen), of Amsterdam (Team Schooltuinen en Natuureducatie). Zij hebben allemaal prachtige leerlijnen en lesmaterialen ontwikkeld, die misschien ook bij jullie NDE centrum kunnen worden benut.

Vraag: Waarom wordt er in de winter niet buiten lesgegeven?

Antwoord: Natuurlijk kan het wel. Maar het is de ervaring dat dat op weinig plekken gebeurt. Ook moestuiniers zijn meestal gericht op het tuinseizoen van maart – september / oktober. Maar het kan natuurlijk wel. Er zijn heerlijke wintergroenten zoals boerenkool, spruiten, etc. die ook geschikt zijn vooor de schooltuin.

Vraag: Wat te doen als de school een tuin heeft maar er geen draagvlak is binnen het team?

Antwoord: Draagvlak binnen het team is heel belangrijk. Als eenpitter wordt het lastig om een schooltuin succesvol te gebruiken. Om draagvlak te krijgen hebben we de volgende tips:

  • Zorg ervoor dat het niet veel extra werk voor de leerkracht is, door klein te starten en waar mogelijk een moestuincoach of NDE centrum te betrekken.
  • Maak eventueel gebruik van een kant-en-klare lesmethode, zoals onderzoekend tuinieren.
  • Laat zien dat ook basisvakken kunnen profiteren van het schooltuinieren, door reken en taallessen in de praktijk te geven.
  • Inspireer leerkrachten met mooie voorbeelden uit de buurt. Ga eens kijken bij een andere schooltuin!
  • Denk ook aan de invulling van het burgerschapsonderwijs. Misschien een mooie extra prikkel om het team wat nog niet zo enthousiast is te prikkelen.

Vraag: Koken jullie samen met de oogst?

Antwoord: Jazeker! Soms koken de kinderen mee, soms wordt er door begeleiders gekookt en genieten alle kinderen van een gezellig oogstfeest. Dat gebeurt per schooltuin op een andere manier, maar dit is een heel belangrijk onderdeel. Lekker genieten na al het werk.

Vraag: is er ervaring met verrijkte schooldag, moestuinieren? subsidie?

Antwoord uit de groep: Daar kunnen NPO (Nationaal Programma Onderwijs) gelden voor worden ingezet.

Vraag: Wat doen de kinderen allemaal in de tuin

Antwoord: Kinderen zaaien, wieden, oogsten, geven water, bereiden er lekkere gerechtjes mee en bij de Akker maken ze zelfs het teeltplan met behulp van de MoestuinMaat.

Bronnen, downloads en meer informatie

Bekijk de gebruikte presentatie voor deze Masterclass als PDF: Masterclass schooltuinen presentatie downloaden

Handboek Schooltuinen: Download gratis het Handboek Schooltuinen

Gratis films kijken: De schooltuin (op deze pagina vind je onderaan ook de verkorte versie) of Onder het maaiveld

Subsidie aanvragen voor de schooltuin: Pagina met subsidiemogelijkheden

Mensen overtuigen?: Download de brochure schooltuinieren en / of de bijlage voor gemeenten.

Op zoek naar lesmaterialen? Bekijk welke lesmaterialen voor de schooltuin we hebben verzameld.

Op zoek naar meer voorbeelden uit de praktijk? Lees interviews en nieuwsberichten over schooltuinieren.

Op zoek naar een moestuincoach? Vind moestuincoaches via de regiopagina’s van Jong Leren Eten

Benieuwd of het NDE Centrum bij jou in de buurt aan schooltuinieren doet? Vraag het ze (zoek eerst het NDE steunpunt bij jou in de buurt).

Op zoek naar schooltuinen in de buurt? Kijk op onze schooltuinkaart wat er is. (Staat jouw schooltuin er al op? Meld ‘m anders direct aan!)

Wil je op de hoogte blijven van nieuwe Masterclasses, andere activiteiten of informatiematerialen? Meld je aan voor onze schooltuin fanmail, volg ons op LinkedIn, Instagram, of Facebook

Blijf je toch nog met een vraag zitten? Neem contact op via info@alliantieschooltuinen.nl. Als het kan, helpen we je graag.